Bed-bugs

Sådana bits. Det ska jag passa mig för nu, för nu är det nämligen dags att krypa i säng. Kvällen har bestått av en sen middag av typen skräpmat (fast en laxburgare känns ändå rätt oskräpigt) för att sedan gå en promenad med hundarna i den härliga vinterkvällen. Därefter har jag varvat TV-tittande med läsning av min kursbok. Dock mest läsande. Jo, det är sant! Har bestämt mig för att - för en gång skull, typ - läsa en kursbok. Denna gång är det bara en bok så då känns det överkomligt. Den är på 250 sidor och jag har 5 dagar på mig så det blir (om inte min matematiska förmåga är HELT bottenkörd) 50 sidor att läsa varje dag. Ikväll kämpade jag mig igenom mina 50 sidor så det känns bra. Vissa av dem var tunga men vissa var riktigt intressanta.

I morgon ska jag hjälpa pojken min med allt som ska fixas inför resan. Sedan åker vi till mamma och sover över, eftersom han ska åka tidigt på lördagmorgonen från flygplatsen som är där. Det blir mysigt med en kväll tillsammans med mina två absoluta favoritmänniskor.

Sweet dreams to all ya'll.

Comments
Postat av: Tessan

Bra kämpat av dig:) Tack så jätte mycket för dina svar! Jisses vilken bra mattehjärna du måste ha om du har klarat av kurser i matte A tom D :) Beundrar det. Jag vet inte om jag skulle klara det. Jag fick precis godtjänt i matte A och B..Sedan så håller jag med dig om det där med den sociala biten. Jag har ständig ångest, men mest i sociala sammanhang. Så detta med plugg, samarbete mm känns verkligen som en jobbig grej. Men, jag hoppas på att bemästra det nån dag. Jo, jag har fler frågor: Är det mycket räknande ni gör i skolan? Vad är det huvudsakliga du kommer att få göra när du är utexminerad? Är det mätningar på dem vilda djuren? Är det mycket kontakt med djuren eller kommer du att mestadels få sitta i ett laboriatorium? är så nyfiken

2008-11-28 @ 22:17:39
URL: http://www.metrobloggen.se/tessilessan
Postat av: Miria

Tack för dina snälla ord! :)



Alltså, matte är verkligen det jag anser att jag är sämst på. Det tar jättelång tid innan jag förstår mig på de olika metoderna. Jag får sitta och tänka så det knakar och brakar i huvudet. När jag väl förstått hur metoden går till brukar det gå lite bättre, fast ändå ganska långsamt. Så jag fick verkligen slita med de där mattekurserna på komvux. Hade en mycket bra lärare också som jag fick träffa 2 gånger i veckan. Min pojkvän är däremot ett exempel på en bra mattehjärna. Gosh! Han kan räkna ut jättesvåra tal i huvudet, förstår metoderna nästan på en gång och räknar talen så snabbt.



Jag tycker matte B var den jobbigaste kursen faktiskt, så det är ju super att du klarat den!



Ja, den där sociala biten... håller verkligen med dig. Jag trodde aldrig jag skulle orka plugga på universitetet just på grund av det. Men det gick som sagt mycket bättre än vad jag hade trott.



Svar på frågorna:



- Det är inte mycket räknande i skolan. I vissa kurser så har det varit lite formler och så, men jag har kommit undan och knappt behövt förstå dem :p



- Vad jag kommer att få göra sedan är mycket upp till mig själv. En biolog kan jobba inom ett väldigt brett område. Det jag känner att jag vill göra är att jobba i nära relation till vilda djur, antingen här i Sverige eller utomlands. Helst forska om deras liv och på så sätt bidra med viktig fakta som gör det lättare för oss att anpassa oss efter djuren och att bevara djuren. Om man vill forska måste man nästan gå vägen genom doktorering. Då bör man läsa ett masterprogram (2 år extra) och sedan söka en doktorandtjänst. Då får man lön för att vara med i ett forskningsteam samtidigt som man får hjälpa till lite med undervisning av "nyare" studenter. Efter ett antal år får man doktorera i ett ämne och blir därefter doktor (?) eller forskare.

2008-11-30 @ 12:19:37
URL: http://awareness.blogg.se/
Postat av: Tessan

Tack åter igen för dina svar:) Vad skönt att höra att jag inte är ensam om att vara lite långsam i matte. Alltså inte skönt att du också är det! Utan att jag nu ser möjligheten, att jag kan ta mig in på sådana studier som jag funderar på OCH vara lite långsam. Känns betryggande. Det låter verkligen som ett roligt framtida jobb! Och att du kan kombinera att få vara med djuren SAMT göra en viktig insats. Jo, åter igen om det med det sociala. Många anledningar till att jag ofta känt mig obekväm med andra, är säkert pga att jag inte haft något gemensamt med dem. Så jag kan tänka mig att det kanske är därför du trivs i din klass. Ni brinner ju alla för samma sak! Kan det stämma? Trevlig advent på dig:)

2008-11-30 @ 13:58:17
URL: http://www.metrobloggen.se/tessilessan

Type your comments here:

Name:
Remember me 'til next time?

E-mail: (not published)

URL/Blog-address:

Comments:

Trackback





SECOND HAND - FÖR NATUREN!!
Prylbanken.se
(Gratis annonser)

RSS 2.0