Komet

Idag (trodde jag att jag?) såg en komet när vi åkte förbi hemma i byn vid 3-tiden. Himmelen var rosa, det var så himla vackert och sedan såg jag kometen hänga där på himmelen med en kort liten svans. Kollade upp på internet nu och det verkar inte finnas några rapporter om en synlig komet, så det gör mig lite konfunderad.

För två vintrar sedan såg jag en annan komet, en med lång svans som visade sig ha namnet McNaught's komet. Jag tyckte den var så himla cool, försökte fotografera den men utan framgång. Den såg bara ut som en liten prick på himlen på kortet. På riktigt såg den ungefär ut som på bilden nedan, men lite mindre mäktig.

Kanske jag borde rapportera in kometen jag såg idag? Tänk om jag får namnge den? McMiria's komet!


C/2006 P1 - "McNaught's komet" // Wikipedia

Comments
Postat av: Tessan

Fan va häftigt!!! Jag tycker sånt är hur intressant som helst! Rymden, stjärnor, planeter, galaxer, kometer. U name it-I love it! Jag tycker absolut att du ska rapportera det, även om du inte har något foto på den. Brukar du få se norrskenet också? Om du har det och har ett foto, så lägg ut det är du snäll. För någon månad sedan såg jag tre stjärnfall nästan på raken. Det var en fantastisk syn vill jag lova. Å, tänk om man kunde ha filmat det!

2008-11-28 @ 23:03:35
URL: http://www.metrobloggen.se/tessilessan
Postat av: Tessan

Ps. ett jättefint namn på kometen förresten ;)Ds

2008-11-28 @ 23:05:37
URL: http://www.metrobloggen.se/tessilessan
Postat av: Miria

Kul! Jag tycker också om allt sånt där jättemycket. Allt med rymden är så fascinerande!



Jag skrev och frågade på ett astro-forum om någon annan hade observerat samma sak men jag har inte fått svar än. Jag vet inte riktigt hur man ska rapportera in för man ska tydligen ange en massa saker om läget och där har jag för lite kött på benen :)



Japp, norrskenet brukar uppträda hos mig. Speciellt under riktigt kalla vinternätter. Det är verkligen spektakulärt! Tyvärr har jag inget foto på det, ännu. Men jag lovar att jag ska försöka fota det nästa gång jag ser det!



Stjärnfall är så coolt, och tre på raken, mäktigt! Önskade du dig nått då? :)

2008-11-29 @ 17:23:55
URL: http://awareness.blogg.se/
Postat av: Tessan

Nej, jag blev så häpen så det hann jag inte med. Men nästa gång som jag tittar upp mot en sjärnfylld himmel tänker jag vara beredd:)

2008-11-29 @ 23:48:02
URL: http://www.metrobloggen.se/tessilessan

Type your comments here:

Name:
Remember me 'til next time?

E-mail: (not published)

URL/Blog-address:

Comments:

Trackback





SECOND HAND - FÖR NATUREN!!
Prylbanken.se
(Gratis annonser)

RSS 2.0