Utdelning av gepardungar

Här hade jag en liten pristutdelning till de som läser min blogg. Två av ungarna har valts och härmed delar jag ut...

1) Den purkna lilla ungen till Tessan så hon kan göra den glad och kurrig
2) Den som ligger längst ner till min mamma (för att den är lik Mimmi kan tänkas?)



Stort grattis till era nya, söta gepardungar!

Tessan frågade också en intressant sak; om geparder kan kurra. Eftersom jag inte visste hur det ligger till med den saken men gärna ville veta det själv också så kollade jag upp det. Det verkar ligga till så att geparder, till skillnad från andra stora kattdjur, faktiskt kan kurra! Däremot kan de inte ryta, vilket de andra stora katterna kan. Eller det är så här... De andra stora katterna kan kurra när de andas ut - "prrrr" - men inte när de andas in, medans geparder kan dubbelkurra! "Prrr, prrr"


Kurrande gepard

När vi ändå är på gång med lite fakta om geparden kanske jag ska ge er två nyblivna gepardägare lite information om gepardens ungar. Det kan vara bra att veta. Översatte från engelska Wikipedia.

"Honorna föder upp till nio ungar efter en dräktighetsperiod på 90-92 dagar. Medelstorleken på kullen är dock tre till fem ungar. Gepardungarna väger från 150 till 300 gram vid födseln. Till skillnad från vissa andra stora katter föds geparderna med sin speciella teckning. Ungarna föds också med en lurvig underull på nacken och främre delen av ryggen. Detta ger dem en man, eller ett mohikanliknande utseende. Manen fälls när geparfen blir äldre. Det har spekulerats i att den här manen gör att gepardungen liknar en honungsgrävning (en aggressiv liten rackare) för att skrämma iväg eventuella fiender. Ungarna lämnar sin mor efter 13-20 månader och en gepard lever runt 12 år i det vilda."

Comments
Postat av: Tessan

Haha! Tack så mycket för gepardungen. Jag ska mysa riktigt ordentligt med den. Var roligt att dem kan spinna:) Och intressant information du hade om dem "små" kissekatterna:) Jag kunde ingenting om dessa djur, men nu vet jag. Är geparder utrotningshotade? Och är leoparder och geparder samma sak? pinsam fråga kanske

2008-11-28 @ 22:57:39
URL: http://www.metrobloggen.se/tessilessan
Postat av: Miria

Ingen fråga är dum! Jag älskar att svara på frågor, och det jag inte kan kollar jag gärna upp!



Det jag vet om geparder när det gäller utrotningshotning är att de har väldigt dålig genetisk spridning. Alla individer har alltså väldigt likartad genuppsättning. Det är ett hot mot dem eftersom det blir mycket mer sjukdomar och genetiska fel när det finns en sådan liten genbank. Geparderna i afrika är tydligen klassade som "sårbara" (threatened)och den lilla populationen av en annan underart som finns i Irak är klassad som "i en kritisk situation" (in a critical situation).



Leoparder tillhör en annan art som också finns i Afrika. De är mindre utrotningshotade än geparden. Jag kan skriva lite om leoparden i min blogg senare!

2008-11-29 @ 16:43:38
URL: http://awareness.blogg.se/
Postat av: Tessan

Ja, gör det! Tack för dina svar också:)

2008-11-29 @ 23:52:38
URL: http://www.metrobloggen.se/tessilessan

Type your comments here:

Name:
Remember me 'til next time?

E-mail: (not published)

URL/Blog-address:

Comments:

Trackback





SECOND HAND - FÖR NATUREN!!
Prylbanken.se
(Gratis annonser)

RSS 2.0