Coolt fenomen?

När jag öppnar kuvert som går att öppna genom att bara lossa "låsfliken" från resten av kuvertet, alltså utan att man behöver sprätta upp det, brukar jag uppmärksamma ett fenomen. Precis i området där de två ytorna separerar när man drar isär dem så uppkommer ett svagt blågrönt ljus. Jag har inte funderat så mycket mer på det där, men ändå fascinerats av det lite.

Ikväll när jag kollade om det kommit några spännande nyheter inom vetenskapens värld så hittade jag en artikel om just detta. "Sticky tape generates X-rays" lyder rubriken. Skribenten får det förstås att låta som detta skulle vara en fara för oss, som vanligt när det gäller media. Men en forskare uttalar sig och lugnar oss genom att säga att det inte är en risk för folk att använda tejp i vardagslivet. Vilken lättnad att höra, visst?


Ljus och röntgenstrålning

Fenomenet med det synliga ljuset, som jag också uppmärksammat, kallas tydligen triboluminescence. På Wikipedia står det till och med "Many postal envelopes will produce a blue glow when opened in the dark or in low-light conditions". Detta fenomen är tydligen känt sedan 1600-talet. Meh, jag som trodde jag var den enda som visste!

Det nya är dock att det även uppstår röntgenstrålning i samma veva. Till och med så starkt att ett röntgenfoto av ett finger kan tas. Eftersom detta fenomen enbart är känt att uppstå med kristallina material är det tydligen lite mystiskt att det uppstår med just tejp, då klistret på tejpen inte är av kristallin struktur. Därför vet man inte riktigt vad det är som orsakar laddningen, eller urladdningen. Forskarna som upptäckt detta föreslår att man skulle kunna använda laddningen till kärnfusion. Att det här fenomenet alltså skulle kunna användas som en effektiv energikälla. Andra forskare är skeptiska men erkänner att OM det skulle fungera så skulle det vara väldigt användbart. Forskarna ska nu testa olika material och försöka klura ut exakt hur detta fungerar.

En video om detta: Sticky tape X-rays

Jaaa, sånt här kan jag roa mig med på småtimmarna... Yes, I'm strange ;D

Comments
Postat av: mum

det var verkligen intressant, jag har också sett och funderat men inte kommit mig för att kolla vad det är

2008-10-24 @ 14:54:22
Postat av: Yun

tack:D..

jag väntar på rätt tid.. vill ju fånga istids bilder. kram

2008-10-24 @ 15:32:00
URL: http://windowstar.blogg.se/
Postat av: Yun

Justja tänkte vara säga.. är det någon som verkligen är på så kika in min väns blogg mattias.. han tar fina bilder.

http://wwwbotanisktradgard.blogg.se

kram

2008-10-24 @ 16:18:46
URL: http://windowstar.blogg.se/

Type your comments here:

Name:
Remember me 'til next time?

E-mail: (not published)

URL/Blog-address:

Comments:

Trackback





SECOND HAND - FÖR NATUREN!!
Prylbanken.se
(Gratis annonser)

RSS 2.0