Lodjur!

Lodjur!

Idag tänkte jag mig en liten revolution i min blogg. REVOLUCIÓN! Tänkte lägga engelskan på hyllan och prova att skriva på svenska ett tag. Kanske får någon fler att orka läsa och kommentera på bloggen, men om inte, så är det lugnt ändå. Jag är van att skriva för bara några få själar.



Nu måste jag i alla fall få skriva om vad jag såg idag. Det går nog att förstå av rubriken vad det var. Jag satt på bussen på vägen hem och som vanligt sov jag. Sen vaknade jag och kände mig av någon anledning dragen till att fortsätta vara vaken. Satt och spanade ut genom fönstret på naturen...

Plötsligt fick jag syn på en räv som gick på en äng och mot vägen. Sen såg jag att räven inte hade någon rävsvans, utan att det var bara en kort liten svansstump. Sekunden innan djuret försvann ur sikte så insåg jag - DET VAR ETT LODJUR!!

Många kanske inte skulle bli så uppspelta, men vilda djur är verkligen min största passion och kattdjuren toppar allt, så att få en skymt av vårt inhemska stora kattdjur är bättre än julafton och födelsedag på samma gång! Not much could top this!


Europeiskt lodjur (Lynx lynx) // Google

Det här lyste sannerligen upp denna mörka och regniga höstkväll för mig. Happiness.

En intressant sak som jag kom på nu är att vi faktiskt pratade om lodjur på skolan just idag. En kille sa att han varit med på lodjursjakt (grrr...) och jag sa att jag hellre skulle skjuta en människa än ett lodjur. Hehe. Och sen så får jag se ett livs levande några timmar senare!

Åhh..


Europeiskt lodjur // Google

Läs mer om lodjur på:
Rovdjurscentret De 5 Stora - Lodjur
Wikipedia - Europeiskt lodjur
En WWF-sida om lodjur

Comments

Type your comments here:

Name:
Remember me 'til next time?

E-mail: (not published)

URL/Blog-address:

Comments:

Trackback





SECOND HAND - FÖR NATUREN!!
Prylbanken.se
(Gratis annonser)

RSS 2.0