"Skadedjur", del I - Mårdhund

Jag har förstått att mårdhunden är ett djur som inte är önskvärt här i landet och att många miljoner kronor satsas på att få den väck. Jag säger ingenting om det beslutet. Det jag vill är att mårdhunden inte enbart ses som ett skadedjur och en smittobärare utan också som det fascinerande djur den - precis som alla andra arter - faktiskt är. Därför ska jag härmed lyfta fram lite fakta om den vackra mårdhunden.




Mårdhund (Nyctereutes procyonoides)

Mårdhunden är ett hunddjur men den har likheter med både björnar och kattdjur. I sina nordligare utbredningsområden kan mårdhunden liksom björnar gå i ide om vintern, detta är den ensam om bland hunddjuren. Mårdhunden är allätare och liksom för björnen är bär och frukt en viktig föda på hösten. Likt många kattdjur är mårdhunden nattaktiv. Den lever i skogar med mycket buskar och snår och de uppehåller sig gärna nära vattendrag och våtmarker.  Vikten ligger mellan 5 och 12 kg, en mårdhund i kallare klimat lägger på sig mycket vikt inför vintervilan.

Mårdhunden är monogam och lever alltså med samma partner hela livet. Paret får oftast 6-10 ungar, som föds nakna. Ungarna börjar se efter 2 veckor och diar i upp till 2 månader. Mårdhundsparet hjälps åt att ta hand om sina ungar.


En liten drös mårdhundsvalpar

Det ursprungliga geografiska utbredningsområdet för mårdhunden är i östra Sibirien, norra Kina och i Japan. Till västra Ryssland tog man under 1800-talet mårdhundar för att föda upp för pälsproduktion, men när man upptäckte att de bara utvecklar den eftertraktade pälsen i de vilda släpptes de lösa. Från början av 1900-talet och fram tills mitten av seklet släpptes ca 10 000 individer ut i Ukraina och de har sedan de började släppas ut i naturen förökat sig och spridit sig mer västerut.





(Klickbara bilder)


Comments
Postat av: mum

Så fin information om mårdhunden, nu för några dagar sedan läste jag att man planerar att fånga in mårdhundar och kastrera om och släppa ut dom i det fria för att dom ska dra till sig andra individer, har du läst nått om det?

2010-09-03 @ 13:46:01
Postat av: Lisbeth

De är så fina, sen får de kalla dem , vad de vill. I min värld, finns inga skadedjur förutom människan. Intressant att de är monogama, det visste jag inte.

2010-09-08 @ 15:10:20
URL: http://kiraangel.blogg.se/
Postat av: Lisbeth

Jag vet ju att det finns så många bra människor, men de mindre bra är så ohyggligt många fler, tycks det. Men visst har du rätt i att vi s k u l l e kunna ha potential att vara så mycket bättre än vad vi är. Ja tack, jag hoppas verkligen att jag blir bättre snart, detta är ett riktigt elände. Vet inte när jag var så bedrövligt förkyld sist. Ha det gott!

2010-09-08 @ 18:24:33
URL: http://kiraangel.blogg.se/
Postat av: Norea

NaAAAw <3<3<3<3

2010-09-28 @ 14:03:35
URL: http://noreea.blogg.se/

Type your comments here:

Name:
Remember me 'til next time?

E-mail: (not published)

URL/Blog-address:

Comments:

Trackback





SECOND HAND - FÖR NATUREN!!
Prylbanken.se
(Gratis annonser)

RSS 2.0