Vilda katter på Borneo

Som jag skrev förut så ska jag göra ett eget arbete i skolan på kursen tropisk ekologi. Arbetet ska vara färdigt före resan till Borneo och ska handla om en organism/organismgrupp som finns där. För mig var inte valet svårt. Kattdjur förstås!

Så nu har jag kollat runt lite vilka vilda katter som finns på Borneo. Borneo's trädleopard visste jag ju redan om. Nu har jag kommit fram till att det lever fem olika kattdjur på denna gröna, tropiska ön. Förutom Borneoträdleoparden (Neofelis diardi) är det Leopardkatt (Prionilaurus bengalensis borneoensis), Borneoguldkatt (Catopuma/Pardofelis badia), Platthuvudkatt (Prionailurus planiceps) och Marmorkatt (Pardofelis marmorata).

Ska bli gryyymt kul att ta reda på fakta om dessa katter. Ett par av dem, guldkatten och platthuvudkatten, är dessutom väldigt sällsynta. Tror jag ska ta mig an kattdjuren på samma sätt som med trädleparden - att skriva om dem i bloggen. Då blir det enkelt sedan att sammanställa mitt skolarbete med de olika katterna. Dessutom kanske nån tycker det verkar intressant, läser det och lär sig något. Bonus!

Hmm, vilken katt ska jag börja med nu då...?

Leopardkatten tror jag. Det är det vanligaste kattdjuret på Borneo och min lärare på kursen berättade för mig idag att han hade fått se två leopardkatter under sina vistelser där. Tänk om jag också skulle få det! Goooosh!

Comments
Postat av: mum

jag viiiiiilll också följa med och se dom katterna:):)

2008-11-13 @ 12:38:46

Type your comments here:

Name:
Remember me 'til next time?

E-mail: (not published)

URL/Blog-address:

Comments:

Trackback





SECOND HAND - FÖR NATUREN!!
Prylbanken.se
(Gratis annonser)

RSS 2.0