En del avklarad

Sitter och klunkar i mig iskallt flaskvatten pa ett internetstalle i KK. Akte buss hela natten och det gick okay. Trodde forst att jag skulle fa turen att sitta ensam, men det gick inte for sig utan jag hamnade bredvid en aldre herre som tyvarr satt och hostade, harklade och spottade. Han spottade iofs inte pa mig utan i en pase, men det var lite obehagligt anda. Man far ju lite bakterienoja. Vore som trist att bli sjuk nu nar jag klarat mig sa lange ;)

Kom fram vid halv 6 i morse tror jag och delade en taxi med ett hollandskt par in till city. Har har jag sedan gjort en del bedrifter maste jag erkanna. Jag lyckades fa den mat jag ville ha pa en ej engelsktalande malayrestaurant. Lyckades sedan fa lamna mina vaskor pa ett youth hostel over dagen, gratis! Sedan gick jag runt lite, hamnade vid hamnen (oo, ordvits!) och stod dar och tittade ut mot en o som sag sa spannande ut. Forsokte forestalla mig hur det sag ut dar borta och tankte att jag garna skulle vilja titta narmae.

Nar jag just borjat ga vidare sa kom det en snubbe och fragade om jag ville aka bat dit ut och kolla pa vattenbyn, the water village, och det var ju just det jag ville. Sa jag hoppade pa en bat som korde ut dit och jag fick kolla hur manniskorna bodde dar ute. Det ar sa speciellt. Snubben sa att det bodde typ 10 000 pers dar, men det kan jag inte tro. Men manga indeed! Alla husen star pa palar ute i vattnet runt on och sjalva on ar nog helt obebodd. Dar huserar apor, faglar, ormar, odlor, krokodiler och forstass alla vaxter. Snubbe sa ocksa att regeringen inte tyckte om att folk bodde dar, sa han trodde att byn skulle vara borta inom ett ar eller tva. Det ar synd tycker jag att de mest speciella och utstickande livsstilarna forsvinner forst. Det ar precis som i naturen, de organismer som ar mest specialicerade ar ocksa de mest sarbara. Synd ocksa for jag tycker det verkar vara ett ganska ekologiskt satt att leva pa. Naturen pa on far vara orord och sedan anvander man sig av fisken i havet for mat. Dock sa blir det ju inte miljovanligt nar man maste kora bat fram och tillbaka. Inget ar latt nu for tiden... Dock verkar det vara mycket samakning iaf, vi lamnade av och plockade upp manga manniskor.

Sen blev jag skjutsad tillbaka till fastlandet (som ju ocksa ar en o egentligen, hehe) och sa hittade jag ett Sabah-smycke som jag kopte. Har redan ett som det star Sarawak pa och ville ha Sabah ocksa. Sedan hamnade jag har, pa internetcafe. Tankte sitta har ett tag, sedan ga till ett kopcenter och kolla runt lite. Ska kopa en handduk sa jag kan duscha i morgon pa centralstationen i Stockholm. Lamnade min blota handduk pa Mabul. Sedan ska jag val ata lunch och efter det ta en taxi ut till flygplatsen. Tror att jag kan checka in vid 3-tiden.

Jag kommer att frysa ihjal dar hemma tror jag. Har borjat frysa ibland har till och med. I natt pa bussen var det sa kallt sa jag visste inte vad jag skulle gora. Har verkligen stallt om termostaten i kroppen. Gick runt pa Mabul pa kvallarna med linne, langarmad huvtroja och halvlanga, halvtunna mjukisbyxor. Forst tyckte jag att det var otroligt hur manniskorna har kunde ha sa mycket klader pa sig :)

Hmm, skulle nog kunna skriva hur mycket som helst, men nan ska ju orka lasa ocksa, sa jag avslutar har for denna gangen. Aterkommer nar jag aterkommer. Peace!

Comments

Type your comments here:

Name:
Remember me 'til next time?

E-mail: (not published)

URL/Blog-address:

Comments:

Trackback





SECOND HAND - FÖR NATUREN!!
Prylbanken.se
(Gratis annonser)

RSS 2.0