Serie: "Skadedjur"

Jag fick en dag en idé då jag tänkte på hur hemskt synd och orättvist det är att vissa djur enbart ses som skadedjur. Faktum är att det är människan som gör djur till skadedjur. Att dela in djur i kategorierna nyttodjur och skadedjur (oftast på ekonomiska grunder) tycker jag är ett tecken på hur alldeles för antropocentriskt vårt samhälle fungerar. Vad var då idén, kanske nån undrar? Jo, idén var att lyfta fram några "skadedjur" i ett ljus där inte dessa indelningar (nytto-/skadedjur) existerar, i ett ljus där deras "true colors" får skina klart.

Jag tänkte avgränsa mig till Sverige och försöka presentera en djurart i veckan. Alla olika insekter (som nog är de djur man mest förknippar med ordet 'skadedjur') kommer jag inte gå in på, men insekter som grupp kan vara intressant att ta upp. Jag har inte bestämt i förväg vilka djur det blir och i vilken ordning, men först ut är i alla fall mårdhunden!




Comments
Postat av: mum

vilken bra idé, jag är med:)

2010-09-02 @ 12:35:20

Type your comments here:

Name:
Remember me 'til next time?

E-mail: (not published)

URL/Blog-address:

Comments:

Trackback





SECOND HAND - FÖR NATUREN!!
Prylbanken.se
(Gratis annonser)

RSS 2.0