Shit!

Spände på mig skidorna och sen begav vi oss upp mot åker- och skogsmarkerna. Det är en stor backe innan man kommer upp på en vidsträckt åker som gränsar till ännu en stor backe som är skogsklädd. När vi kom upp på krönet av den första backen såg jag två djur långt där borta vid skogskanten. Det blåste kraftigt så jag var tvungen att blinka hela tiden för att kunna se någonting. De var halvstora och brunröda.

"Lodjur!" var min första tanke, efter denna upplevelse, och jag kastade stavarna och handskarna och sprang (så gott man nu kan springa med skidor i halvdjup snö) fram mot djuren med kameran i högsta hugg. Jag stannade och tog några bilder för att hinna det ifall de skulle skynda sig bort. Fortsatte fram mot djuren. "Shit, så jävla coolt om det är två lodjur" tänkte jag. "Tänk om jag hinner fram och kan ta några bra bilder!"

Jag blinkade lite till och försökte fokusera blicken på de två brunröda djuren som stod precis där åkern går över i skog. Precis då rörde djuren sig och vände baken mot mig. Baken avslöjade, tillsammans med rörelserna, att det inte rörde sig om lodjur denna gång. Det var två små rådjur och sedan dök ytterligare ett fram. Lite besviken blev jag allt att det inte var lodjur, men rådjur är ju också kul att se. Jag tror aldrig jag sett rådjur på vintern förut. På våren brukar det däremot vara gott om dem. Idag är det nästan en vårdag dock. Droppar från taken och har sig. Hur som helst var det en härlig skidtur. Vi åkte fram dit rådjuren hade stått och såg att det var massvis av spår från både rådjur och älg. De gillar att nyttja skoterspåren som gångleder verkar det som. Det borde vara ett bra matställe för rovdjur där med alla herbivorer. Nästa gång kanske det verkligen är ett par lodjur jag ser...



"Lodjuren" vid skogskanten mitt i bild, haha



Spår från älgar och rådjur



Stor skillnad mellan rådjurens små klövar och älgarnas stora




Comments
Postat av: mum

det känns som om jag varit med på din skidtur när jag läser det du skrivit, tänk att det finns så gott om djur alldelesi din närhet:)är det någon i byn som utfodrar råddjuren tror du?

2008-12-26 @ 17:01:17

Type your comments here:

Name:
Remember me 'til next time?

E-mail: (not published)

URL/Blog-address:

Comments:

Trackback





SECOND HAND - FÖR NATUREN!!
Prylbanken.se
(Gratis annonser)

RSS 2.0